Första hjälpen för högkänsliga

Här är några tips som kan vara användbara. Viktigast är att du känner in vad som fungerar för dig. För även om vi högkänsliga har mycket gemensamt, så är vi olika och kan behöva olika saker, olika dagar och olika tidpunkter i livet.

 

  • Egentid. Ofta livsnödvändigt. Skaffa det så ofta och så mycket du behöver, så du får möjlighet att bearbeta alla intryck, tankar och känslor. Och tänk om det inte är “egoistiskt” med egentid? Tänk om det är en nödvändighet för att ha energi för sig själv och andra? Tänk om du får lov att göra som de säger på flyget; hjälp dig själv först, innan du hjälper någon annan.
  • Sömn. Se till att du får så mycket sömn som du behöver. Hur mycket är det? När sover du bäst? När vill din kropp gå och lägga sig? När vill den vakna? Hur ofta behöver du vila? När?
  • Mat. Att äta på regelbundna tider brukar vara hjälpsamt. Hur ofta och när vill din kropp ha mat? Vilken mat mår du bra av? Vad blir du tung av? Vad blir du lätt och får energi länge av? Vad blir du “speedad” av?
  • Kroppen. Hur snäll kan du vara mot din kropp? Fråga den vad den behöver och vad den längtar efter. Hitta vad som fungerar för dig. Det är kanske frisk luft, yoga, vila, massage, promenader, skratt, dans, närhet, träning, massage, ett varmt bad. 
  • Naturen. Naturen är lugnande, helande och icke-dömande. Inte så många påträngande intryck. Perfekt för högkänsliga.
  • Umgänge. Försök omge dig med människor som stöttar dig. Där du får vara du och inte behöver känna dig fel eller förklara dig hela tiden. Vem umgås du mest med i ditt liv? Ger de energi eller tar de energi? Tänk om det är ok att välja bort dem som över lång tid är energitjuvar?
  • Ta hjälp. Många högkänsliga är bra på att ta hand om andra men har svårt att själva be om hjälp. Tänk om det inte är en svaghet att be om hjälp, utan tvärtom? Du kanske kan ringa någon som bara lyssnar på dig, om det är det du behöver. 
  • Välj för dig! Det här det allra viktigaste tipset. Välj för dig oavsett vad andra tycker om det, det håller din energinivå hög! Så länge det inte skadar någon annan är du kanske till och med en förebild för andra, om du vågar och väljer det som fungerar för dig. Lita på din magkänsla! Du vet! (Men andra tror att du inbillar dig.) Öva dig genom att ärligt fråga dig själv varje dag: Vad behöver jag idag? Hur snäll kan jag vara mot mig själv idag? Vad fungerar för mig här? Om jag älskar mig själv helt och hållet, vad väljer jag då?

“Alla högkänsliga borde lära sig känslohantering” – Elaine Aron

Akuthjälp vid känslostormar

  • Andas djupa andetag. Lägg fokus på utandning – det lugnar nervsystemet. Att låta när du andas ut kan också hjälpa. Det kan till exempel vara skrik, suckar eller väsningar.
  • Allt är okej! Påminn dig själv om att det är okej att du känner som du gör just nu. I tillåtandet lugnar känslan ner sig.
  • Ta ingenting personligt. Det andra säger, känner eller gör handlar aldrig om dig. Släpp taget även om du förnimmer energierna omkring dig. Lita till att de kan ta hand om sig själva. Släpp taget om att du behöver ta ansvar för andras mående.
  • Välj för dig! Vad skulle du välja just nu om du inte behövde anpassa dig eller ta ansvar? Vad skulle du välja om du var riktigt snäll mot dig?
  • Ta emot känslan istället för att motstå den. Låt den komma och passera, som en våg. Känslor är inte farliga! Ibland tror vi att de kommer äta upp oss, eller att vi kommer dö. Men vi dör inte av känslor. Känslor är bara energi som rör sig igenom kroppen.

Detta kan vara bra att veta om känslor

1. Du är inte dina känslor

Känslor är energi som rör sig som vågor i vår kroppar. En del känslor är intensiva, smärtsamma och kanske förlamande. Andra är bubbliga och pirriga eller mjuka och lugna. Du kan tänka att de är på besök hos dig, men du är inte dina känslor. Det är första steget, att veta att du inte är det du känner.

2. En viss tid måste passera

Det kommer inte alltid vara så som det är just nu. När du motstår en känsla blir den starkare. Tillåt istället känslan att få komma, bli starkare. En viss tid passerar och känslan klingar av. Känslan har liksom ett liv: Den föds, växer, stannar en stund och dör bort. En rörelse. Ett flow. En del av livet.

3. Utandningen lugnar ett stressat nervsystem

Fokusera på din utandning. Var i kroppen sitter känslan? Fokusera där och ta några djupa andetag med fokus på lång utandning som gör att nervsystemet slappnar av. Fortsätt andas så tills det känns lugnare.

 

Tanken gör dig överstimulerad

Brukar du känna dig trött? Skör? Sårbar? Överstimulerad? Som att du vill krypa under täcket och gömma dig? Det är okej! Så är det vissa dagar. Men vad kan det bero på?

Det kan naturligtvis bero på många saker men många gånger handlar det förmodligen om att du inte har lyssnat på dig själv under en längre period. När valde du för dig senast? Om du skulle fokusera på att vara snäll mot dig själv just nu, vad skulle du välja då?

En annan väldigt vanlig anledning till varför vi blir trötta, är att vi tänker “för mycket”. Vi högkänsliga tänker enligt forskning mer än andra, eftersom vi bearbetar intryck på en djupare nivå.

Se om du istället för att grubbla kan fråga dig själv vad du egentligen vet om den här situationen. Som högkänslig har du en stark magkänsla, en stark intuition. Lita på den, den kommer ge dig mer information än tanken! Och det går mycket lättare och fortare!

Få fler tips! Lyssna på Högkänslighetspodden med fantastiska Malin och Ina.

Stort tack till Högkänslighet Sverige som är källan till informationen på den här sidan. Det är hos dem jag utbildat mig till diplomerad högkänslig samtalsterapeut. 💚🙏